اثرات روانشناسانه طراحی  و دکوراسیون فضاهای اداری

بیایید صادق باشیم؛ طرح فضاهای کاری تقریباً حرف آخر را می زند. شرکت های قدیمی سعی می کردند تا حد ممکن با خرید وسایل و مبلمان ارزان، در هزینه های خود صرفه جویی کنند. مبلمان خود را به صورت هم ردیف می چیدند تا از کوچکترین فضاها، حداکثر استفاده را بکنند و در یک فضای کوچک، تعداد زیادی کارمند را جای دهند. در طراحی این فضا سعی شده تا با ایجاد فضایی مطلوب برای کار کردن موثرتر کارمندان به همراه فضایی مشارکتی برای انتقال تجارب و دانش با یکدیگر ایجاد شود .در واقع این دفتر کار با طراحی نوین فضای اداری خود سعی بر ایجاد دفتر کاری با روش های جدید کاری کرده است.اما شرکت ها خیلی زود متوجه شدند که این نماهای اداری، اثرات مخرب عمیقی روی عملکرد پرسنل آن ها دارد. محققان نشان دادند که با کنار گذاشتن مدل های قدیمی، کارایی کارمندان بیشتر شده و در نتیجه سود بیشتری هم حاصل خواهد شد.در این مطلب اثرات این تغییرات بر روح و روان کارکنان را شرح می دهیم. نگاهی به این تغییرات می اندازیم و اینکه بزرگترین شرکتهای دنیا نیز با اعمال این تغییرات به سودهایی هنگفت دست یافته اند.با یکبار خرید از مبلمان اداری آدینا ،همراه همیشگی ما خواهید بود .

 

تاثیرطراحی داخلی فضای اداری بر نشاط و تندرستی کارکنان 

 

امنیت و سلامت در محیط کار در پیشبرد اهداف شرکت بسیار مهم است. با این وجود، خطراتی وجود دارد که کارکنان اداری هر روز با آن مواجه می شوند و بسیاری از آنها مرتبط با مبلمان و دکوراسیون اداری است! ایده های شکل دهنده به این طراحی برای در نظر گرفتن فضای طبیعی برای لذت ، سلامت و رفاه کارمندان و توجه به جنبه هایی مانند تغذیه، تناسب اندام و سلامت روان آن ها می باشد که با در نظر گرفتن فضاهایی برای نیاز های مختلف کارمندان این موضوع را مد نظر قرار داده است. اتاق هایی برای تماشای تلویزیون، استراحت و فضاهایی مشارکتی در اتاق جلسات که به جای صندلی های خشک در فضای کاری از تاب استفاده شده نمود این مطلب و مفهوم کار به همراه لذت می باشد که قطعا بازدهی را افزایش و سبب رضایت کارمندان می شود.دربار نحوه اینکه چه آسیب هایی ممکن است به کارکنانتان وارد شود و به منظور جلوگیری از این اقدامات، با انتخاب مناسب طراحی داخلی، می توانید نقش مهمی در توسعه کسب و کارتان داشته باشید.

سلیقه شخصی  عالی را اجرایی کنید چون روحیه کارمندان را بالا می برد

همه ما همکارانی داریم که دائم در مورد فضاهای زندگی شخصی خود مثلاً طرح دیوارها، صحبت می کنند؛ آنها همیشه موضوعی برای گفتن دارند. بعضی افراد ممکن است؛ تصور کنند که بیان این موارد در محیط کار، امری غیرحرفه ای است اما مطالعات اثبات کرده است که این شرایط با موفقیت شرکت همراه خواهد بود.
 دانشجویان روانشناسی دانشگاه Exeter طی آزمایشی، کارمندان یک شرکت محلی را به چهار گروه تقسیم کردند. گروه اول اجازه اعمال نظرات شخصی در اتاق های کوچکشان را نداشتند؛ گروه دوم فقط می توانستند در مورد دکور دیوارها نظر بدهند و در مورد مبلمان خیر، دسته سوم می توانستند هر چیزی را به دلخواه خود تغییر دهند و آخرین گروه اجازه اعمال سلیقه را داشتند اما می بایست پیرو قوانین باشند. در پایان تحقیق مشاهده شد که بازدهی گروه سوم از همه بیشتر بوده است.

 استفاده از کابینت فایلینگ و قفسه بندی

عناصر سازمانی ضروری دفتر، کابینت فایلینگ و قفسه بندی همچنین می تواند باعث آسیب شوند. اغلب اوقات، اگر کابینت های فایلینگ به صورت استراتژیک قرار نگرفتند، مانند زمانی که آنها در یک مسیر قرار می گیرند، می توانند به راحتی به باعث برخورد شود. باز کردن فایل های کشویی نیز این خطر را ایجاد می کند. این مسئله برای قفسه بندی نیز مشابه است و اگر قفسه بندی غیرقانونی باشد، شما با خطر اضافی روبرو می شوید که قفسه بندی سقوط می کند و کسی را در این روند آسیب می زند. اطمینان حاصل کنید که کابینت فایل ها را از مناطق کاری محفوظ نگه دارید و از قفسه بندی دیوارها در هنگام استراتژی طراحی داخلی خود محافظت کنید.

فضاهای اداری باز، امکان برقراری روابط بهتر را پدید می آورد

در گذشته بدون درنظر گرفتن نوع شرکت، همگی آن ها از محیط یکسانی برخوردار بودند. به کارمندان اتاق های کوچکی تعلق می گرفت؛ سرپرستان اوضاعی بهتری داشتند و اما اتاق رئیس، فضایی مجلل با نمایی فوق العاده بود. اما امروزه، همین شرکت ها به سرعت در حال تبدیل شدن به فضاهایی بزرگ و باز هستند. اداره کردن یک محیط کاری چندان سهل و آسان نیست. در هر لحظه، هزاران تصمیم باید اتخاذ شود. به عنوان رئیس این وظیفه شماست که نه تنها تصمیمات مهم را بگیرید بلکه باید برای موفقیت کار و حرفه تمام تلاش خود را به کار ببرید. کار در چنین شرایط پرتنشی باعث می‌شود که اهمیت طراحی داخلی محیط کار و فضایی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید بیش از پیش اهمیت پیدا كند. شما نیاز به مکانی دارید تا در آسایش روح و ذهن در مورد مهم‌ترین مسائلی که مستقیما بر پیشرفت یا عدم ترقی شما اثرگذار هستند تصمیم‌گیری کنید.
 این نوع از محیط های کاری بزرگ، امکان کار کردن پرسنل در کنار هم را فراهم کرده اند. حتی دیوار اتاق های کنفرانس کاملاً محصور نیز شیشه ای است. بعضی شرکت ها مانند تویتتر حتی یک قدم جلوتر رفته اند و در ورودی ساختمان خود، فضایی بزرگ و عمومی تدارک دیده اند که کارمندان قبل از رفتن به ساختمان اصلی، باید از آن عبور کنند.
 اما مزایای این نوع از ساختمان ها چیست؟ محققان معتقدند که اگر بین کارکنان رابطه اجتماعی گرمی برقرار باشد؛ آنها با شرح مشکلات کاری، به راه حل های بهتری خواهند رسید.
 مزیت دیگر آن، پرورش حس مسئولیت پذیری است. از آنجایی که هیچ دیوار آجری یا دری بین کارمندان وجود ندارد؛ احتمالاً بیشتر به وظایف خود خواهند پرداخت.

 صندلی و میز اداری و نقش آن در طراحی داخلی

کارکنان اداری بیشتر وقت خود را بر روی میز اداری خود می گذرانند، بنابراین مهم است که آنها بتوانند در آنجا دارای سلامت بدی باشند. صندلی ها باید از لحاظ ارگونومیک طراحی شوند تا آسیب های تنش زا را به وجود نیاورند و همچنین باید به خوبی متعادل و محکم برای حمایت از وزن کاربر باشند. میزهای اداری نیز باید به اندازه کافی محکم باشند تا وزن رایانه رومیزی، چراغ رومیزی و سایر مواد اضافی که ممکن است لازم باشد بر روی آن نگهداری شود. اگر میز اداری شما دارای گوشه ها و لبه های تیز باشد، این عامل را در نظر بگیرید و آن را از مسیر درست طراحی قرار دهید تا از نظر آسیب، کارمندان را محفوظ نگه دارد.

بازدهی بیشتر با محیط های کاری وابسته به نوع وظیفه

فضاهای اداری کاملاً باز هم خالی از عیب نیستند. تصور کنید شما در حال تمرکز بر روی یک کنفرانس مهم هستید اما چند قدم آن طرف تر دوستان شما در حال برنامه ریزی برای آخر هفته هستند. از این رو بعضی از شرکت ها، فضاهای کاری انعطاف پذیر را ترجیح می دهند.


 منظور از فضای منعطف  چیست؟ 

به جای آنکه به هر کارمند یک میز اختصاص داده شود؛ فضاهای مختلفی درنظر گرفته شده است. میزی باز برای کار کردن با کامپیوتر و یا گردهمایی های عمومی و در کنار آن اتاق هایی کوچک و کاملاً آرامی نیز تعبیه شده که افراد در صورت نیاز به داشتن آرامش و تمرکز می توانند به آنها پناه ببرند.
 بدین ترتیب کارمندان در انتخاب محل کار خود آزاد هستند. اتاق های آرام می تواند انتخاب افراد درون گرا برای جمع کردن افکارشان باشد و محیط های باز هم برای افراد برونگرا و پرانرژی مناسب هستند. این نوع از فضاها در شرکت های بزرگی چون گوگل و ساختمان های حسابداری و مالی استرالیادیده می شوند.