تجهیز سالن همایش

تجهیز سالن همایش به چه عواملی بستگی دارد؟ چرا موضوع صدا در تجهیز سالن همایش اهمیت دارد؟ نکات کلیدی در تجهیز سالن همایش کدام اند؟ این ها نمونه ای از اصلی ترین سوالات در خصوص طراحی و تجهیز سالن های همایش می باشند که اگر در حال برنامه ریزی یا طراحی آن می باشید قطعا با آن رو برو خواهید شد.

برای درک بهتر این موضوع ، بهتر است تا مواردی را در نظر بگیرید که برای رسیدن به نتایج مطلوب و مورد نظر ضروری می باشند. ما در تیم تحریریه شرکت مبلمان اداری یکتا قصد داریم تا در این مقاله به نکاتی مهم در زمینه طراحی و اجرای سالن های همایش بپردازیم و جنبه های مختلف آن را مورد بحث قرار دهیم. همراه ما باشید.

مبلمان اداری یکتادکور تولید کننده انواع مبلمان اداری کلاسیک ، مدرن و لوکس می باشد. برای آشنایی با محصولات ما به بخش های مربوط مراجعه نمایید.

اصطلاح تجهیز سالن همایش ، کنفرانس ، سینما و حتی تئاتر بدین معنی می باشد که ما قصد داریم فضایی را طراحی کنیم که به طور اختصاصی مناسب هر کدام از موارد ذکر شده باشد. مواردی که باید در طراحی چنین محیطی در نظر داشت چیزی بیش از تعداد صندلی و ظرفیت آن است.

احترام به افراد در قبال زمانی که می خواهند در سالن مورد نظر شما سپری کنند از جمله نکاتی است که شما می توانید با یک طراحی زیبا و خاص و استفاده از تجهیزات مناسب به آن دست یابید.

برای طراحی سالن های همایش و میز کنفرانس سه مرحله اساسی وجود دارد که قبل از هر چیز باید به آن توجه کرد:

محصولات مبل اداری مدرن یکتادکور را ببینید

گام اول تجهیز سالن همایش  ، مشاوره

قبل از هر کاری برای طراحی سالن همایش و کنفرانس باید با یک کارفرما مشورت کنید. در این مرحله کار فرما سالن را از نظر کاربری ، قابلیت ها ، امکانات و توقعات خود مورد بررسی قرار می دهد و در طی جلسات مشاوره آن را مطرح می نماید.

این جلسات عموما طی بازدید های مختلف  از پروژه و ساختمان مورد نظر توسط کارشناسان صورت می گیرد. وظیفه کارشناسان بر آورد اولیه قیمت در دو بخش معماری و الکتریال می باشد. سپس این بر آورد ها را در قالب طرحی پیشنهادی به کارفرما ارائه می کنند.

این طرح شامل اطلاعات فنی ، لیست قیمت ها و تجهیزات و متریال مورد نیاز می باشد. پس از گذشت جلسات طرح ها تکمیل و مقدمات طراحی سالن شروع می شود.

گام دوم  تجهیز سالن همایش ، طراحی نقشه ، چیدمان و تصاویر سه بعدی

پس از اینکه طرح های اولیه مورد تایید قرار گرفت حال نوبت به طراحی نقشه های سالن می رسد. این نقشه ها شامل پلان ، مقطع طولی _ عرضی و چیدمان فضا هستند. وظیفه این بخش از طراحی سالن همایش ، کنفرانس و … ، بر عهده تیم های معماری می باشد.

طراحی سالن همایش :چیدمان سالن همایش ، کنفرانس و …

در چیدمان سالن علاوه بر شکل ظاهری بنا ، کاربری سالن اهمیت ویژه ای دارد. به عنوان مثال ، در سالن های کنسرت ، سینما و کنفرانس ها چیدمان صندلی ها به گونه ای است که توسط چند راه رو از یک دیگر جدا شده اند تا رفت و آمد در بین ردیف ها آسان تر باشد.

اما در سالن های همایش می توان به گونه ای دیگر عمل کرد و از چیدمان متحد در وسط ، یا قاره ای استفاده کرد. در سالن کنفرانس برای چینش صندلی ها و میز ها چندین شکل وجود دارد. مثلا می توان صندلی و میز کنفرانس را به صورت دایره ای ، نیم دایره ای ( به طوری که تمرکز بر هیئت رئیسه باشد ) ، و به شکل مستطیل در یک یا چندین ردیف قرار داد. به علاوه باید زاویه دید افقی و عمودی حضار را در چیدمان سالن مد نظر قرار داد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد محل قرار گیری سن می باشد که در سالن های بزرگ آمفی تئاتر یا سالن های کنفرانس بدون سن ، سن باید بگونه ای طراحی و قرار داده شود تا از تمامی نقاط سالن قابل مشاهده باشد.

طراحی سالن همایش :طرح های سه بعدی اولیه سالن

در طراحی سالن همایش و کنفرانس ارائه تصاویر سه بعدی که نشان دهنده وضعیت سالن پس از اجرا می باشد در شبیه سازی و ایجاد درک بهتر طراح و کارفرما کمک بسزایی می کند .

طراحی سالن همایش :طرح های الکتریال سالن

در طراحی سالن همایش و کنفرانس علاوه بر طرح های معماری ، طرح های الکتریال نیز تهیه می شود. این طرح ها شامل نقشه هایی از اطلاعات سیستم های صوتی ، تصویری و نور پردازی سالن می باشد.در این طرح تمامی تجهیزات مورد نیاز برای سالن به صورت لیست در اختیار کارفرما قرار می گیرد. پس از تهیه تمامی نقشه ها و در طی جلسات مختلف تمامی طرح ها سنجیده می شود و در صورت لزوم تغییراتی در آن ها اعمال می شود. این گام به عنوان فاز یک طراحی نیز نامیده می شود.

بیشتر بخوانید : پارتیشن شیشه ای مدرن

گام سوم ، نقشه های اجرایی و رندرهای نهایی

در این مرحله که به عنوان فاز دوم طراحی نیز معروف است ، تمامی نقشه های معماری و دکوراسیون داخلی با جزئیات کامل در رابطه با متریال و تجهیزات تهیه می شوند. علاوه بر این تصاویر ( رندر ) های نهایی نیز تهیه می شوند. این تصاویر شکل پایانی را پس از اجرا نشان می دهند. در این مورد هماهنگی و دقت عمل تیم های طراحی و اجرایی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است که نتیجه آن انطباق طرح ها و اجرا می باشد.

همزمان با این طرح ها در زمینه الکتریال نیز طرح و نقشه های نهایی در مورد محل قرار گیری تجهیزات ، کابل کشی ها و مواردی از این قبیل تهیه می گردد. همچنین محاسبات تخصصی در رابطه با صوت و تصویر و نور پردازی توسط افراد متخصص انجام می گیرد. نتایج این محاسبات در انتخاب تجهیزات و محل قرار گیری آنان بسیار اهمیت دارد.

تاثیرات کاربری در طراحی سالن همایش ، کنفرانس و…

همانطور که قبل تر اشاره شد طراحی سالن ها موارد بسیاری را در بر می گیرد . اما اصلی ترین پرسش که در نحوه طراحی این سالن ها تاثیر دارد ، کارایی مورد انتظار از آن فضا است. قبل از طراحی سالن باید مشخص کرد که در چه زمینه ای فعالیت صورت می پذیرد و چه برنامه هایی اجرا می گردد.

_ در تئاتر ها و اجرا های هنری فضایی کارایی مطلوب دارد که احساس صمیمیت در آن بیشتر باشد . به همین منظور سالن های مخصوص برای این اجرا ها را به گونه ای طراحی می کنند که حضار به سن نزدیک تر باشند.

بیشتر بخوانید : میز کنفرانس شیشه ای

برای کنسرت ها و اجرای موسیقی سالن هایی موفق تر خواهند بود که در اصطلاح حجیم تر باشند و اجازه بدهند که صدا ، فضا را پر کند و تمامی افراد را در بر گیرد. این کار سبب می شود تا افراد حاضر در سالن نهایت استفاده و لذت را از اجرا داشته باشند.

_ سالن های همایش عموما حالتی کلی تر دارند و به طور کلی چند منظوره می باشند. به همین جهت است که سالن های آمفی تئاتر به گونه ای طراحی می شوند تا پاسخ گوی کاربری های مختلف باشند.

_ سالن های کنفرانس و جلسات نیز مخصوص برگزاری جلسات مهم در رابطه با تصمیم گیری ها و تبادل نظرات هستند. به همین دلیل است که این سالن ها نسبت به سایر سالن ها ظرفیت کمتری دارا بوده و عمدتا محل حضور نفرات رده بالا و مدیران مجموعه می باشند.

بیشتر بخوانید : میز اداری

تجهیز سالن همایش :بخش های مختلف سالن های همایش ، کنفرانس و…

فضای اصلی: مهم ترین بخش در سالن و محل اجرای برنامه ها ، سخنرانی ها و گردهمایی ها می باشد. اندازه ، ظرفیت و شکل ظاهری آن بستگی به ساختار کلی بنا ، کاربری سالن ، مشخصات سن و دیگر جنبه ها از نظر نور ، صدا و تصویر دارد.

اتاق فرمان: اتاق فرمان یا اتاق کنترل ، جهت نصب و استفاده از تمامی تجهیزات به کار رفته و مدیریت آنان از جمله سیستم های صوتی ، ضبط ، تصاویر و نور پردازی کاربرد دارند. اتاق فرمان معمولا در قسمت پشت سالن ها و در ارتفاعی قرار دارد که کنترل و تسلط کافی را بر محیط داشته باشد.

بیشتر بخوانید : میز کنفرانس بزرگ

لابی: لابی یا سالن انتظار معمولا در پشت درب های سالن اصلی قرار دارند که فضایی جهت انتظار حضار قبل از شروع برنامه را در اختیارشان قرار می دهد. این فضا باید به گونه ای باشد تا گنجایش نفراتی را که در سالن اصلی حضور خواهند داشت را حد اقل به صورت ایستاده داشته باشند. در این فضا می توان برای استفاده حضار کافی شاپ یا فروشگاه نیز تعبیه کرد.

اتاق گریم و تعویض لباس: این فضا معمولا در سالن های تئاتر و کنسرت ها قرار داده می شود. کاربرد آن هم همانطور که از نامش پیدا است برای گریم و یا تعویض لباس بازیگران ، خوانندگان و یا مجری خواهد بود.

بیشتر بخوانید :ابعاد مبلمان اداری مدرن

راه رو های ورودی و خروجی: این راه رو ها وظیفه هدایت حضار به هنگام ورود و خروج از سالن را بر عهده دارند . در طراحی آن نیز باید به گونه ای عمل کرد که افراد بتوانند بدون ایجاد ازدحام و شلوغی در آن تردد داشته باشند. همچنین بهتر است تا فضای ورودی و خروجی را متناسب با ظرفیت سالن در نظر گرفت.

فضای استراحت: این فضا را معمولا برای سالن هایی در نظر می گیرند که افراد در بین اجرا و یا سخنرانی خود نیاز به استراحت و آمادگی برای اجرای بعدی خود داشته باشند.

بییشتر بخوانید : پارتیشن اداری آلومینیومی

  

سرویس بهداشتی: وجود سرویس بهداشتی با تعداد مناسب برای مکان هایی که جمعیت زیادی برای مدت طولانی در آن حضور دارند از ضروریات به شمار می رود. سرویس های بهداشتی اغلب از قسمت سالن های انتظار قابل دسترسی خواهند بود. البه برای عوامل صحنه باید سرویس بهداشتی مجزا در پشت صحنه در نظر گرفته شود.

برای مطالعه بیشتر :مبلمان اداری خاص

چند نکته جزئی اما مهم

صدا

یکی از مهم ترین قسمت های تجهیز سالن همایش و کنفرانس صدا می باشد. بسیاری از مردم بر این باورند که صدای خوب و با کیفیت چیزی است که تنها افراد با استعداد و شنوندگان خاص قادر به شنیدن آن خواهند بود. اما حقیقت این است که صدا یکی از محرک هایی است که ما آن را طراحی می کنیم تا حضار بیشتر تحت تاثیر رویداد موجود در محیط قرار گیرند.

 

صدا می تواند بر روح و جسم و ذهن انسان تاثیر بگذارد. حتما برای شما پیش آمده است که با شنیدن موزیک مورد علاقه خود به قول معروف مو بر تنتان سیخ شده باشد. این همان نکته ای است که یک سالن خوب می تواند با تجهیزات مناسب به مردم ارئه دهد.

برای مطالعه بیشتر : مبلمان اداری چیست؟تعریف مبلمان اداری و المانهای تشکیل دهنده آن به زبان ساده | مبلمان اداری یکتا دکور

سیستم های صوتی شامل میکروفون ها و بلندگو های مخصوصِ فضای بزرگ باید به صورت دقیق و در جای مناسب خود قرار گیرند تا رویداد مورد نظر به صورت کنترل شده و مطلوب ارائه شوند. علاوه بر این میزان صدا نباید به قدری باشد که باعث آزار و اذیت افراد شود. همچنین لازم است تا از سیستم های نویز گیر برای برطرف کردن صداهای مزاحم و آکوستیک کردن محیط در سالن استفاده کرد.

 

تجهیز سالن همایش :تصویر

مورد دیگر در تجهیز سالن همایش و کنفرانس تصویر است که در در این رابطه از تکنولوژی های ویدئویی استفاده می شود. برای برقراری تعادل میان موقعیت مشاهده بیننده ، خطوط دید او ، محل قرار گیری ویدئو پروژکتور ، میزان وضوح تصویر ، محتوای نمایش داده شده و … لازم است تا از شخصی که به مهندسی و مشخصات فنی وارد باشد استفاده شود. یکی از معیار های اصلی در طراحی ارایه یک تصویر با کیفیت می باشد.

برای مطالعه بیشتر شما : قیمت مبلمان اداری ، معیارهای محاسبه و نحوه قیمت گذاری مبلمان اداری | مبلمان اداری یکتا دکور

 

تجهیز سالن همایش :نور پردازی

 

از دیگر نکات مهم می توان به نور پردازی سالن اشاره کرد که از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است. نور پردازی از این جهت مورد اهمیت است که اجرا را در نظر بیننده زیبا تر جلوه می دهد. برای نور پردازی نباید از رنگ های شلوغ استفاده کرد. همچنین برای سن نیز باید نور کافی وجود داشته باشد تا بیینده به راحتی بتواند در هر نقطه از سالن که نشسته باشد به راحتی اجرای برنامه را تماشا کند.

رنگ آمیزی سالن

برای رنگ آمیزی دیوار ها و دیگر مصنوعات به کار رفته در طراحی سالن باید با توجه به کاربری آن تصمیم گرفت. مثلا در سالن های تئاتر و اجرای برنامه های هنری که مخاطبان خاصی دارد نباید از رنگ های محرک زیادی استفاده کرد ، زیرا تناسب بین اجرا و سالن را بر هم می زند. در مقابل برای سالن های کنسرت رنگ های شاد مناسب تر است آن هم بسته به نوع موسیقی که قرار است اجرا شود.

انتخاب صندلی مناسب

در سالن های همایش ، کنفرانس و … به دلیل اینکه افراد به مدت طولانی در سالن حضور خواهند داشت ، باید صندلی هایی را انتخاب کنید که از هر جهت موجبات راحتی حضار را در طول برنامه برایشان فراهم کند. زیرا اگر شخص احساس راحتی نداشته باشد قطعا از برنامه هم راضی نخواهد بود و چه بسا قبل از اتمام برنامه محل را ترک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : میز اداری مدرن ، میزی برای دفاتر مدرن اداری که باید بخرید | مبلمان اداری یکتا دکور

صندلی همایش و سالن اجتماعات :

اساسی ترین موضوع در طراحی و ساخت یک سالن همایش ، بحث صندلیهای آن میباشد . این صندلی های همایش میتوانند در سالنهای همایش و همچنین سینماها بکار گرفته شوند . مبلمان اداری آدینا با سابقه تجهیز چند سالن همایش کوچک و بزرگ ، سعی کرده است مجموعه ای از بهترین صندلی های همایش را برای مشتریان خود جمع آوری نماید .برای اطلاع از قیمت صندلی همایش با دفتر مرکزی شماره 02144620086 تماس بگیرید.

در ادامه تعدادی از نمونه پروژه های را برای شما به نمایش گذاشته ایم . برای برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره های 44620086 و 44620087 تماس حاصل فرمایید 

مبلمان اداری یکتا تنها شرکت مبلمان اداری با کیفیت در غرب تهران

برای مشاهده وبسایت 

مبلمان اداری آدینا 

کلیک کنید