دکوراسیون اداری فضای باز ، خوب یا بد؟

خیلی در مورد فضای باز اغراق شده است ؟ آیا دفاتر کاری که در آنها از دکوراسیون اداری باز استفاده شده است از دفاتری که با مبلمان اداری در یک فضای بسته چیدمان شده اند بهتر هستند . اگر میخواهید جواب سئوالتان را بدانید در ادامه با آدینا  همراه باشید:با یکبار خرید از مبلمان اداری آدینا ،همراه همیشگی ما خواهید بود .


فضای اداری باز معایب و مزایا 

با وجود حرف و حدیث ها راجع به مزایای دفاتر کاری پلان باز در چند سال اخیر – مثلا، تسهیل در همکاری و ارتباط و برابری کارمندان – هم اکنون بعضی ها در حال عقب‌نشینی هستند. مشخص است که همه با ایده دفتر کاری پلان باز به خاطر وجود سر و صدا، حواس‌پرتی، و آلودگی، به وجد نمی‌آیند. فضاهای اداری باز شاید دقیقا تمام آن چیزی که تبلیغ شده بود نباشد، اما آیا بدین معناست که سازمان‌ها باید به همان شیوه سنتی خود، یعنی محیط اداری بسته بازگردند؟


مزایای فضای اداری باز

آیا شما می خواهید فضای اداری خود را باز کنید؟ آیا نگران هستید که فضای باز دفتر هزینه های عملیاتی کسب و کار شما را افزایش دهد؟ ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که فضای دفتر خصوصی را برای یک فضای کار مشترک تغییر دهید تا بهره وری را افزایش دهید.فضای دفتر باز می تواند به شما فضای بسیار زیادی برای ایجاد خلاقیت بدهد. به عنوان مثال، یک فضای دفتر آزاد می تواند به شما اجازه اضافه کردن میزهای اداری ایستاده را بدهد.


چرا فضاهای اداری باز محبوبترند ؟

   پرسنل مجموعه های اداری، به صورت مداوم و مستمر وظایف حرفه ای خود را در زمان مشخصی از روز شروع می کنند و بسته به شرایط و نوع کار، ساعاتی کم یا زیاد را در محل کار خود می گذرانند.  در چنین مجموعه هایی بخصوص برای صاحبان مشاغلی که خواهان راندمان بالا و حس تعهد و یکپارچگی در سازمان خود هستند،  لزوم طراحی صحیح فضای کاری و آگاهی از نحوه اجرا و ویژگی های آن بسیار مهم است.چرا فضاهای باز بسیار محبوب هستند؟زیرا شرکت ها می توانند فضای باز شفافی داشته باشند. فضاهای باز نیز بسیار مقرون به صرفه هستند. این باعث می شود کارفرماها و کارکنان کمتر نگران کمبود حریم خصوصی باشند زیرا کیفیت کلی محیط کار بهبود می یابد.

حتما بخوانید :کاهش آلودگی صوتی با دکوراسیون اداری بهتر


به عنوان مثال، یک دفتر فضای باز می تواند به شما فرصتی برای بهبود سلامت شرکت شما با استفاده از ایستگاه های کاری ثابت و یا مبلمان متحرک دهد. شما می توانید از یک فضای اداری باز استفاده کنید تا مبلمان بیشتری برای کار مشترک فراهم کنید. این نوع مبلمان می تواند به نیروی کار شما کمک کند تا بیشتر بتوانند فضایی مشترکی را داشته باشند.

تعریف طراحی باز:

هدف از طراحی سیستم های اداری شناور ( سیستم های با طراحی باز )، تقسیم فضای کاری به گونه ای است که علی رغم جداسازی فعالیت ها، ارتباط فضایی در کل مجموعه به وسیله عناصر معماری از قبیل در و دیوار به طور کامل قطع نشود.  در این نوع طراحی تقسیم بندی سالن و محوطه های کار به وسیله پارتیشن صورت می گیرد. 


پارتیشن یا جداکننده فضا،  با توجه به نوع و سبک طراحی فضا، می تواند با طرحها و متریال های متفاوت باشد. از طرفی پارتیشن، نوعی محرمیت در بخش هایی که کاری یکسان انجام می دهند، به وجود می آورد و نظم فضایی مناسبی در مجموعه ایجاد می کند.  در این نوع چیدمان، مدیران هر بخش دید مناسبی به کار مجموعه دارند و فعالیت همه کارکنان را تحت کنترل خواهند داشت.  از طرفی بسته به نوع فعالیتی که انجام می پذیرد، میزان محصوریت پارتیشن ها تعریف می شود.  حتی برای کارمندانی که پشت میزهای یکدست و یکپارچه فعالیت می کنند، وجود پارتیشن های کوتاه جداکننده ( دیوایدر )،  محدوده اختصاصی هر فرد را مشخص می کند.  پارتیشن بندی یا طراحی سیستم شناور بهترین گزینه برای کنترل متراژ فضاست و از کوچک نمایی محیط داخلی جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:میز شیشه ای و فواید آن


بالاخره طراحی باز بهتر است یا همان طراحی بسته ؟

 هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد چراکه اغلب بحث تنها بر روی فضای فیزیکی اداره تمرکز دارد. یک دفتر کاری به خودی خود تنها معماری و ساختمان است. چیزی که آن را متمایز می‌کند مردم و محیط اداره است. محیط اداری باز برای ایجاد تفکر رو به جلو ایجاد شده است، اما چون فقط یک شرکت دفاترش را به محیط باز تغییر داده لزوما به سازمانی مدرن و آینده‌نگر تبدیل نمی‌شود. به همین ترتیب، سازمانی با محیط اداری بسته نیز لزوما سنتی و قدیمی نیست. یک دفتر کاری استخوان‌بندی یک شرکت است که باید به فرهنگ سازمانی و محیطی صحیح متکی باشد.


آینده کاری تنها به ساختار اداره بستگی ندارد – بلکه به تهیه کردن منابع و محیط مورد نیاز هر کارمند مربوط است تا کارشان را به نحو احسن انجام دهند. تغییر محل کاری برای این است که محیطی برای کارمندان خلق شود تا به آنها نشان داده شود چگونه و کجا می‌خواهند کار کنند. اگر کارمندی در محیط کاری بسته پربازده‌تر عمل می‌کند، پس سازمان باید این محیط را برای او ایجاد کند، و اگر کارمندی در محیط کاری باز احساس راحتی کند، سازمان باید قادر به ایجاد چنین محیطی برای او باشد. بنابراین، سوال اصلی بر سر این نیست که محیط اداری باز خوب است یا بد بلکه این است که آیا برای هر کارمندی مناسب است؟

هدف چیست ؟

هدف این است که برای کمک به کارکنان برای حفظ سلامت جسمی و روانی، بتوان محیطی پویا ایجاد کرد. همچنان راه هایی وجود دارد که فضای مناسب کافی برای کارکنان در یک دفتر باز فراهم کند که می تواند اعتماد آنها را به وضعیت کاری افزایش دهد. برای قرار دادن آن، می توانید یک محیط کاری ایجاد کنید که برای داشتن هر گونه مانع کسب و کار با داشتن یک دفتر باز آماده باشد.