دانش ارگونومیک چیست؟


ارگونومیک یک علم مهندسی است که هدفش طراحی برنامه ها، ابزار و وسایلی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن انسان است. معمولا افرادی که شغلشان ایجاب می کند ساعت های طولانی بر روی صندلی روبروی میز بنشینند، در معرض خطر های جدی برای ستون فقرات و در کل مسائل فیزیکی بدنشان هستند. علم ارگونومیک به شما کمک میکند تا ابزار و وسایلی برای کارتان انتخاب کنید تا از این آسیب ها جلوگیری کرده و در هنگام کار احساس خستگی و ناراحتی نکنید. پس همیشه در هنگام خرید مبل اداری و  وسایلی مثل صندلی، میز و… توجه لازم را داشته باشید که آن وسایل بر اساس استاندارد های ارگونومیک ساخته شده باشند.


صندلی اداری دارای ویژگی‌های خاصی است که باید در هنگام خرید به آنها دقت کرد:

صندلی یکی از وسایلی است که امروزه نیاز ضروری و واجب مردم به حساب می‌آید. در منزل، محیط کار، خیابان، پارک، سینما و همه جا شما برای نشستن به این وسیله نیاز دارید.از یک مغازه زیر پله 6 متری گرفته تا یک سازمان و شرکت و یا اداره یا چند ده اتاق و کارمند و پرسنل همه جا شما وسیله‌ای که حتما می‌بینید صندلی است برای نشستن.این صندلی در جاهای مختلف و فضاهای گوناگون با توجه به موقعیت دارای طراحی شکل و نوع ساخت متفاوتی است.صندلی یکی از لوازمی است که می‌بایست در طراحی و ساخت آن حتما استانداردها و نکات ایمنی و حفاظتی رعایت شود چون تاثیر مستقیم با سلامتی انسان دارد و اگر این استانداردها و نکات ایمنی رعایت نشود باعث ایجاد امراضی از قبیل کمردرد، پادرد وناراحتی‌های عضلانی و اختلال در سلامتی جسمی می‌شود.آیا تا به حال به این موضوع توجه کرده‌اید که چرا گاهی اوقات که به سینما می‌روید و یا در محیط‌های کار از نشستن زیاد احساس خستگی می‌کنید و یا دچار کمردرد می‌شوید اینها همه از رعایت نکردن استانداردهای ساخت و طراحی در صندلی است و یا رعایت نکردن روش‌های صحیح نشستن است.


یکی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی صندلی می‌بایست رعایت شود این است که صندلی در چه فضایی و برای چه شخصی ساخته می‌شود. مثلا صندلی کارمندی، کامپیوتر، نشیمن، انتظار، مدیریت و آموزشی، پارک و غیره هر کدام طراحی و روش ساخت متفاوتی دارند هرچند که همگی دارای یک روش کل ساخت هستند. به طور مثال صندلی آموزشی یکی از صندلی‌های بسیار مهم در زندگی امروز است که کمتر به آن توجه می‌شود.در میان اجزای مبلمان آموزشی، صندلی تحریر به صورت مداوم و تقریبا در تمام ساعات درسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طرفی در کشورهای در حال توسعه چون بودجه مربوط به آموزش همیشه دچار مشکل بوده؛ بنابراین این موضوع باعث عدم توجه مسوولین به مبلمان‌های آموزشی شده است. صندلی تحریر به عنوان یک عامل موثر و مهم در یادگیری نادیده گرفته می‌شود.استفاده از مبلمان آموزشی و صندلی تحریر غیراستاندارد باعث ایجاد اثرات زیانبار و ناراحتی در استفاده‌کننده می‌شود. که از این جمله می‌توان به نکاتی از قبیل عدم تمرکز، ایجاد خستگی، پایین آوردن میزان یادگیری و به وجود آمدن ناراحتی‌های جسمانی اشاره کرد.

حتما بخوانید :صندلی کارمندی راحت


یادتان هست در دوران تحصیل همیشه معلمان از جابه‌جا شدن و تحرک دانش‌آموزان روی صندلی‌های خود گلایه می‌کردند و همیشه آنها را به خاطر شیطانی و ایجاد بی‌نظمی در کلاس مواخذه می‌کردند ولی هیچ موقع به این نکته که شاید علت صندلی است توجه نمی‌کردند.در طراحی صندلی تحریر و آموزشی نکات زیادی را می‌بایست رعایت کرد. حتما صندلی ساخته شده در خارج از کشور صندلی استاندارد و قابل قبول برای مصرف داخلی نمی‌باشد. زیرا آن صندلی برای مردم آن کشور سازنده طراحی شده است و شاید برای استفاده داخلی برای ما مناسب نباشد. حتی برخی کارشناسان معتقدند که طراحی صندلی تحریر برای پسران و دختران نیز می‌بایست با هم متفاوت باشد. چون ترکیب استخوان‌بندی و ظاهری آنها با هم متفاوت است. تمام این موارد امروزه در مبحثی به عنوان آرگونومی به کار می‌برند. ارگونومی در لغت به معنای قانون کار و در عمل به مفهوم تطابق و سازگاری بین توانایی‌های جسمی و روانی انسان‌ها و سایر عناصر سیستم می‌باشد.


آیا می دانید یک صندلی اداری ارگونومیک چه ویژگیهایی دارد؟

شاید شما از جمله افرادی هستید که ساعت ها در محل کار یا خانه پشت صندلی خود نشسته اید. اگر صندلی شما مناسب نباشد آسیب های جدی میتواند به بدن شما وارد شود. برای حل این مشکل شما می توانید یک صندلی با ویژگی های ارگونومیک انتخاب کنید.


ویژگی‌های یک صندلی خوب از نظر کارشناسان:

یک صندلی اداری خوب مناسب باید به گونه‌ای باشد که نیازهای منحصر به فرد هر یک از این چهار ناحیه (گردن، قفسه سینه، کمر و دنبالچه) پاسخ دهد.
انسان به طور متوسط هنگام نشستن در طول یک ساعت 53 بار بالاتنه خود را تغییر وضعیت می‌دهد که نزدیک به بیست و هشت درصد این حرکات شامل تکیه دادن و چرخیدن می‌شود. اغلب صندلی‌های اداری به واسطه بی‌حرکت بودن تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه به شخص اجازه نمی‌دهند که به راحتی بالاتنه خود را در وضعیتی که تمایل دارد حرکت دهد.

برای حل این مشکل کاربر از پشتی صندلی فاصله می‌گیرد که در نتیجه حمایت پشتی صندلی را از دست می‌دهد. از طرفی بیشتر صندلی‌های کاری تمام خواص چهارگانه ستون فقرات را به طور یکسان پوشش نمی‌دهد.

بدن انسان دارای مفاصل است که تغییر وضعیت بدن در حالت نشسته توسط این مفاصل اصلی صورت می‌گیرد. این مفاصل عبارتند از لگن و ران، زانو و مچ پا. یک صندلی کاری ایده‌آل می‌بایست تا جایی که امکان دارد، مناسب حرکت این مفاصل باشد، بنابراین طراحی هر نوع صندلی به فرد اجازه می‌دهد که به صورت طبیعی و آزادانه حرکت کند.


چه نوع صندلی اداری ارگونومیکی مناسب است؟


انواع زیادی صندلی اداری ارگونومیک وجود دارد. نه اینکه لزوما فقط یک نوع صندلی اداری ارگونومیک مناسب باشد. اما بعضی عوامل باعث می شوند که یک صندلی، یک صندلی ارگونومیک مناسب به نظر برسد. استفاده از آن باعث می شود نیاز کاربر برطرف بشود و در موقعیتی راحت، کارش را به بهترین شکل انجام دهد. در اینجا بعضی از ویژگی های یک صندلی اداری ارگونومیک مناسب را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید :صندلی اداری استاندارد


 

– ارتفاع صندلی:

ارتفاع صندلی اداری باید به راحتی قابل تنظیم باشد. اهرم تنظیم بادی آسان ترین راه برای انجام این کار است. ارتفاع مناسب یک صندلی اداری برای بیشتر مردم، چیزی حدود 40.50 تا 53.34 سانتی متر بالاتر از کف اتاق است. کاربر صندلی را به نسبت قد خود باید طوری تنظیم کند که بتواند پاها را به راحتی جمع یا دراز کند.


 

– تکیه گاه صندلی:

تکیه گاه یک صندلی ارگونومیک باید 30 تا 48 سانتی متر پهنا داشته باشد. اگر تکیه گاه و نشیمن گاه از هم جدا باشند باید زاویه ی تکیه گاه و ارتفاع آن قابل تنظیم باشد. تکیه گاه باید قابلیت پوشش منحنی طبیعی ستون فقرات را داشته باشد و باز در این قسمت هم باید توجه زیادی به وضعیت پوشش منحنی ستون فقرات بشود. اگر صندلی شما تکیه گاه و نشیمنگاه یک تکه داشته باشد، باید زاویه ی آن در جلو یا عقب آمدن قابل تنظیم باشد. صندلی ارگونومیک باید یک سیستم قفل ایمن داشته باشد که از بیش از حد به عقب رفتن تکیه گاه جلوگیری کند و کاربر بتواند آن را در یک زاویه مناسب نگه دارد.

ویژگی های صندلی اداری ارگونومیک و استاندارد-مبلمان اداری آدینا

– عرض و قعر صندلی:

صندلی باید پهنا و قعر (از جلو تا پشت صندلی) مناسب داشته باشد که هر کاربری از نشستن بر روی آن احساس راحتی داشته باشد. معمولا قعر  43 تا 50 سانتی متر، یک گودی استاندارد است. قعر صندلی باید طوری باشد که کاربر به اندازه 5 تا 35 سانتی متر فضا برای جلو آمدن یا عقب رفتن روی صندلی داشته باشد. جلو یا عقب رفتن قعر صندلی باید قابل تنظیم باشد.

 

– پوشش ناحیه کمر:

پر کردن فرورفتگی و برآمدگی های کمر در یک صندلی ارگونومیک بسیار مهم است. ستون فقرات انسان، یک منحنی به سمت داخل است و نشستن برای مدت طولانی بدون پوشش و پر کردن این منحنی و عدم مراقبت از آن منجر به خمیدگی این منحنی( بر خلاف موقعیت طبیعی آن) و آسیب به نقاط پایینی ستون فقرات می شود.


– اجزای تشکیل دهنده صندلی:

در یک صندلی اداری ارگونومیک باید تشک مناسب برای نشیمن و تکیه گاه به کار برود که به راحتی بشود روی آن به مدت طولانی نشست. بهتر است که تشک بکار رفته دارای فضا برای هوا و نفس کشیدن باشد تا یک سطح سخت و سفت.


<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .