تقارن در طراحی دکوراسیون 

همه ما وقتی نمونه ای از طراحی داخلی خوب را می بینیم، می شناسیم. در واقع، بیشتر ما می توانیم تقریبا سریع درباره آن قضاوت کنیم. آیا تا به حال شگفت زده شده اید که چرا ظاهرا این توانایی به طور کاملا غریزی به سمت ما می آید، حتی اگر ما طراح داخلی حرفه ای نباشیم؟این کاملا به تقارن یا احساس تعادل، که در فضا تحقق یافته است مربوط می شود. نشانه های طراحی متقارن روی ضمیر ناخودآگاه تاثیر می گذارند، حتی وقتی ماهرانه تر از آن چیزی باشند که با اولین نگاه به صورت خودآگاه تایید شوند. همه ما به سمت تصاویر متعادل جذب می شویم و تمایل داریم که آنها را از نظر زیبایی خوشایندتر از همتای بدون نظم آنها تصور کنیم.از این تکنیک می توانید برای دکوراسیون داخلی خود استفاده نمایید.جواب ساده است: ما تعادل را دوست داریم زیرا درست در مقابل ما است. دفعه بعدی که به جسم خودتان در آینه نگاه کردید، تصور کنید خطی مستقیم از وسط تا پایین می کشید و خودتان را از وسط به دو نیم تقسیم می کنید. عجیب این است که شما نیمه سمت چپ و راست خودتان را کاملا متقارن تشخیص می دهید.از آنجایی که این نوع تعادل در زندگانی ما بسیار آشناست، پردازش آن برای ذهن ما ساده تر است. فضاهای داخلی متقارن اغلب آسوده تر و صلح آمیزتر از همتای هنری نامتقارن خود دیده می شوند، زیرا ما مجبور نیستیم که سخت کار کنیم تا استفاده و روند فضا را بسنجیم.


تقارن در طراحی داخلی

لغت Symmetrie که در زبانهای اروپایی معادل کلمه تقارن می باشد از لغت یونانی “ Symmetria” گرفته شده است که معنای اصلی آن ملیح ، هماهنگ و خوش شکل بوده است.به عبارت دیگر معنی این لغت سابقا مثل امروز به (( تقارن )) محدود نبوده است . ویترویوس می نویسد: ( فرم پردازی معبد براساس سیمتری است که معمار بایستی دقیقا قوانین آن را رعایت کند.سیمتری حاصل تناسب است که یونانیان به آن Analogia می گویند و تناسب وقتی بوجود می آید که تمامی اجزاء ساختمان و نیز کل ساختمان براساس یک واحد محاسبه شده (Modulus) که در تمام آنها مشترک است طرح شده باشد . به این طریق است که سیستم سیمتری بوجود می آید .
تقارن یکی از ارکان اصلی زیبایی شناسی است و ویژگی های بصری است که در تمامی فرم های طبیعی می توان مشاهده کرد. نمونه بارز آن را در بدن انسان می توان نام برد ، مانند دو چشم ، دو گوش ، دو بازو ، دو پا و به همان اندازه در جانواران و گیاهان قابل مشاهده است.



تعادل با تمام اشکال همخوانی دارد

البته، وقتی درباره طراحی داخلی صحبت می شود، تعادل تنها به خطی که مستقیما از وسط تا پایین کشیده می شود، اشاره نمی کند. نه، این به سرعت کسل کننده می شود. در عوض، طراحان داخلی به چندین روش فکر می کنند تا به یک احساس متقارن در فضا دست پیدا کند و در عین حال همچنان جذابیت بصری را حفظ کند. این روش ها را بررسی کنید.

 1. انعکاس:

 همان طور که در بالا ذکر شد، انعکاس متداول ترین نوع است. انعکاس می تواند هم افقی و هم عمودی باشد مانند دو مبل که با یک میز قهوه مرکزی تقسیم شده اند یا یک حاشیه تزئینی روی دیوارها به منظور محافظت در مقابل برخورد صندلی ها، که اتاق را به نیمه بالایی و پایینی تفکیک می کند.

2. چرخشی:

 به اشیایی اطلاق می شود که در یک جهت خاص حول یک نقطه کانونی می چرخند. به یک میز ناهارخوری گِرد یا در مقیاس کوچکتر، به یک حلقه گل فکر کنید که به درب جلویی شما زینت می بخشد.


3. انتقالی: 

یعنی خلق تصور حرکت با چندین بار تکرار الگویی مشابه در یک فضا. این معمولا در زمین های کاشی کاری شده، دیواره های پشت سینک یا اجاق گاز در آشپزخانه، و کاغذ دیواری ها دیده می شود.

4. عدم تقارن: 

یعنی شکستن عمدی الگوی تقارن ایجاد شده، به منظور جلب توجه به یک عنصر طراحی خاص. اینها اغلب چیزهایی مانند یک قطعه وسیله تاثیرگذار یا یک کار هنری گران قیمت هستند.وقتی در حال تلاش برای تصمیم گیری درباره نوع تعادلی هستید که می خواهید در فضای خود به کار بگیرید، ابتدا در نظر داشته باشید که با چه مقدار فضا باید کار کنید. چرخش و انتقال در نواحی بزرگ و باز مانند راهروهای بزرگ و اتاقهای غذا خوری وسیع عملکرد خوبی دارند، اما اگر در یک ناحیه کوچک فشرده تکرار بیش از حد وجود داشته باشد می تواند طاقت فرسا احساس شود.در فضاهای تنگ، تقارن انعکاس و عدم تقارن بهترین برگ برنده شما هستند زیرا اغلب دارای مشخصه طراحی های ساده تر هستند.با استفاده از تعادل در طراحی می توان طرح های خوبی را برای دکوراسیون منزل  به اجرا در آورد.


بیشتر بخوانید :بهترین رنگها در دکوراسیون مطب 

در دکوراسیون داخلی دستیابی به تقارن ساده است

خوشبختانه، شما نیاز ندارید که حرفه ای باشید تا در نواحی داخلی خود تعادل را خلق کنید. هرکسی می تواند احساس هماهنگی را با در نظر گرفتن این سه چیز به فضای خود وارد کند:

نقطه کانونی: 

یعنی نقطه مرکزی در طراحی شما. این نقطه باید عنصری باشد که سریعا به محض قدم گذاشتن به درون اتاق دیدگان شما را جلب کند- مثل شومینه، کمد دیواری، نقوش معماری.

وزن بصری:

 در حالیکه نقطه کانونی باید وزین ترین جسم در اتاق شما باشد، شما می توانید هر دو سمت آن یک شی وزین مشابه قرار داده و آن را متعادل کنید مثل یک شومینه که مبلمانی متناسب در طرفین آن واقع شده اند. در روشی دیگر، شما می توانید نقطه کانونی را با نمایش گروههایی از اشیایی که از نظر بصری سبک ترند متعادل کنید، مانند یک میزناهارخوری وزین با صندلی هایی که هر دو سمت آن را پر کرده اند.

 مقیاس و نسبت: 

سعی کنید عناصر طراحی خود را با مقیاس و متناسب با فضا و یکدیگر نگهدارید. نسبت های 2:3، 3:5 یا 5:8 بهترین عملکرد را دارند. وقتی صحبت از اندازه گیری می شود، هدف پارچه مبلی است که اندازه آن دو سوم طول مبل شما است و کارهنری که سه پنجم یک دیوار را پر می کند.

وقتی تمام چیزهای دیگر ناموفق هستند، یک مرحله به عقب برگردید-در متن. وقتی در حال طراحی نواحی داخلی خود هستید، به یاد داشته باشید که گاه گاهی به بیرون از جزئیات فعلی که در حال کار کردن روی آنها هستید قدم بگذارید و کلیات فضا را ببینید. وقتی اتاق را از چشم انداز یک بیگانه نگاه می کنید، باید بتوانید به سرعت احساس تعادل آن را دریافت کنید. اگر چیزها به اندازه کافی برای شما متقارن نیستند، به تغییر موقعیت عناصر طراحی خود ادامه دهید تا زمانیکه به جریانی دست پیدا کنید که احساس خوبی به دست بدهد.البته  برای رسیدن به بهترین تقارن می تواند نوع معماری داخلی نیز عامل مهمی در  دستیابی به این امر باشد.

تقارن در هر سبکی موثر واقع می شود

همیشه وقتی صحبت از طراحی داخلی می شود، سبک شخصی یک نقطه مجادله بزرگ است. برخی از افراد احساس افراطی تزئینات داخلی را دوست دارند، در حالی که سایرین دائما خود را جذب در زیبایی مدرن تر می بینند. ممکن است به نظر برسد این دو گروه هرگز نقطه مشترکی نخواهند یافت، البته وقتی صحبت از اصول طراحی بنیادی مانند تعادل می شود، لزوم اولویت شخصی مطرح می شود.


مسئله این است:

هیچ اتاقی بدون میزان معینی تمرکز متقارن کامل نخواهد بود. آیا می توانید اتاقی را تصور کنید که یک کابینت در مرکز سکون اتاق قرار داشته باشد و یک مبل به یک گوشه کشیده شده باشد و یک نقاشی روی دیوار مقابل به صورت کج نصب شده باشد؟ چه به هم ریختگی ای!

به تعادل به عنوان یک ابزار مفید در خلق چارچوب طراحی داخلی خود فکر کنید. آنگاه عناصر سبک شخصی خود را به عنوان چاشنی تصور کنید که جزئیاتی به اتاق اضافه می کنند و آن را منحصرا متعلق به شما می سازند. جفت لامپ هایی که میزهای کنار تخت شما را تزئین می کنند نیز به صورت متوازن به نظر می رسند، چه تاثیر آسیایی و چه یک سبک مرمری کلاسیک را به نمایش بگذارند.

تا جایی که به دکوراسیون داخلی منزل مربوط می شود، تعادل یک کلید است. ذهن ما آن را خوشایند می بیند، در نتیجه ما دوست داریم فضاهای متقارن را به عنوان فضاهای جذاب تر مرتبه بندی کنیم. وقتی روی اتاقی در خانه خود کار می کنید نکات بالا را دنبال کنید. با به کار گیری تعادل در چارچوب طراحی خود، می توانید فضایی خلق کنید که همه، صرفنظر از سبک مورد علاقه خود، آن را خوشایند بیابند. دوستان و خانواده تان درباره سلاح محرمانه شما سوال خواهند کرد!

 

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>لطفا با کارشناسان بخش فروش ما با شماره 44620086در تماس باشید .