پرسنلی کارا با محیط کاری زیبا:

یقینا یکی از کارامدترین سرمایه های یک سازمان نیروی انسانی آن میباشد در این مقاله کارشناسان آدینا سعی کرده اند ارتباط بین زیبایی محیط کار و استفاده از مبلمان اداری (Office furniture)صحیح و بجا را در بالا بردن روحیه کاری پرسنل بررسی و انرا نمایش دهند. برای اینکه بدانید مبلمان اداری و دکوراسیون داخلی در دفاتر کار چقدر میتواند در کارایی و عملکرد پرسنل تاثیر داشته باشد این مقاله را تا انتها بخوانید.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

آیا تا به حال برای شما هم این حس بوجود آمده است که از کار کردن در محیط کارتان اصلا احساس رضایت نکنید و دلتان بخواهد که روزها دیرتر در محل کار حاضر شده و عصر ها هم زودتر از وقت مقرر محل کارتان را به بهانه‌های مختلف ترک کنید و یا هر چند روز یک بار بهانه‌ای بتراشید و به مافوق خود خبر بدهید که مشکلی برایتان پیش آمده است و امروز امکان حضور در محل کار برایتان ممکن نیست.

حتما بخوانید: انواع مبل اداری در سبک مدرن و کلاسیک

اما آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که تا چه مدت می‌توانید به این روش ادامه دهید؟ این‌که همکاران ، چه تصویری از شما در ذهن دارند ، نقش بزرگی را در شادمانی و نشاط روزانه در محیط کار و مهم‌تر از آن در موفقیت و کارایی شغلی شما دارد. اگر نتوانید با اطرافیان ، ارتباط موثر و خوبی برقرار کنید با وجود همه‌ قابلیت‌هایی که اطرافیانتان در شما می‌بینند قطعا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود دچار مشکل می‌شوید. 

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

حمیدرضا محتشمی روانشناس درباره تاثیر محیط کار بر نشاط و شادابی افراد می‌گوید: در اکثر کشورهای جهان خصوصا کشورهای جهان سوم مردم زمان بیشتری را صرف کار می‌کنند به طوری که بخش اعظم زندگی خود را در محیط کار به سر می‌برند. این زمان خیلی بیشتر از زمانی است که افراد با اعضای خانواده خود سپری می‌کنند ، اگر ساعت خواب را در طول یک شبانه روز حذف کنیم آن وقت متوجه خواهیم شد که هر فرد شاغل تقریبا سه چهارم زمان بیداری خود را در محیط کار به سر می‌برد.

وی در ادامه می‌افزاید: همین موضوع نشان دهنده اهمیت محیط کار بر بهداشت و سلامت روان افراد جامعه است. اما این که چه کنیم تا محیط کار فرسایشگر به محیط کار احیاکننده برای افراد تبدیل شود موضوعی است که از دیرباز مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفته است و آ‌ن‌ها در این زمینه به روشی دست یافته‌اند که در کشور ما هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد .

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اداری فضاهای کوچک

محتشمی در این باره می‌گوید: امروزه در بیشتر کشورهای پیشرفته روش مدیریت به روش رهبری سازمانی تغییر شکل یافته است به این معنا که شیوه مدیریت که عبارت است از تصمیم گرفتن یک فرد برای تمام اعضای گروه به شیوه سرگروه یا رهبر تغییر پیدا کرده است و فرد سرگروه در جریان تصمیم گیری‌‌‌ها از نظریات و تجربیات سایر افراد بهره برده و در واقع به استفاده خلاقانه از اعضای گروه می‌پردازد. این روش که با نو آوری همراه است باعث سهولت افراد گروه در رسیدن به هدف خواهد شد.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل 

وی در ادامه به موضوع روابط بین همکاران اشاره کرد و گفت: اعضای یک سازمان می‌توانند با پرهیز از به کار بردن کلمات منفی ، گلایه کردن ، بیان مشکلات شخصی در محیط کار و ... محیط کار خود را به یک محیط دلچسب و آرام تبدیل کنند. محتشمی با بیان این که انسان‌ها می‌توانند در روابط انسانی خود با دیگران بی‌نهایت تاثیر گذار باشند ، افزود: وقتی افراد در یک محیط کار فضای خود را به موضوعات معنوی آغشته کنند مانند این که هر روز قبل از شروع کار به خواندن یک دعا بپردازند یا در تابلوهای اعلانات به جای استفاده از جمله‌های هشدار دهنده و اخطاری از مباحث معنوی استفاده کنند آن وقت محیط کار و متعاقبا روابط همکاری در آن محیط به روابطی شاد و آرام تبدیل خواهد شد.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل 

ماکسیم گورکی می‌گوید: «کار که رضایت‌بخش باشد، زندگی شاد می‌شود .» کسانی که از کار خود لذت نمی‌برند در حقیقت کاری انجام نمی‌دهند. یعنی این کار مولد نیست ، در این نوع کارکرد خلاقیت و نوآوری که کلید پیشروی امور است در مهجوریت قرار گرفته و هیچ‌گاه مجال ظهور نخواهد یافت. هر عضو یک سیستم ، اگر به محیط و گروه خود احساس تعلق و پیوستگی نماید و از رضایت شغلی کافی برخوردار باشد ، دستیابی به اهداف با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

نقش دوستان در محیط کار:

جدای از عواملی که در بالا به آن‌ها اشاره شد دوستان در محیط کار تاثیر زیادی بر عملکرد شما دارند. به شما انگیزه می‌دهند ، باعث پیشرفت شما می‌شوند یا بر عکس ، شما را ناامید می‌کنند و در نتیجه با دلسردی به کار خود ادامه می‌دهید. دوستان خوب محیط کار را لذت‌بخش می‌کنند. خلاقیت و بازدهی را افزایش می‌دهند. بسیاری از طریق دوستان ، کارهای جدید و خوب پیدا می‌کنند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل 

اما اگر تاثیر دوستان بیش از حد معمول باشد ، برایتان گران تمام می‌شود و نتایج منفی به دنبال دارد. دوستی بیش از حد ، خلاقیت را از بین می‌برد. گفت‌وگوهای طولانی با دوستان ، سرعت انجام کار را کاهش می‌دهد. برخی دوستان می‌توانند مسائل کاملا خصوصی شما را در محیط کار پخش کنند. گروه‌بندی دوستان باعث پارتی‌بازی ، انحصارطلبی و تبعیض می‌شود. ارتباطات محیط کار باعث دوستی و صمیمیت می‌شود. بتی گلاستر روانشناس می‌گوید: «شما نظرتان را در مورد همکاران ، مدیران یا کار به دوست‌تان می‌گویید و انتظار دارید به کسی نگوید. اگر دوست وفاداری باشد، خواسته شما را تامین می‌کند در غیر این صورت حرف شما را همه‌جا پخش می‌کند .»

حتما بخوانید: میز مديريت با کتابخانه


مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل


شرایط و محیط کار با افسردگی ارتباط دارد:

بررسی‌ها نشان داده ‌است که شرایط شغلی و ارتباط همکاران با افسردگی و اضطراب ارتباط دارد. طبق گزارشی که در مجله طب کار منتشر شده است ، روابط بد میان همکاران و شرایط نامناسب در محل کار احتمال ابتلا به افسردگی را تا 61 درصد افزایش می‌دهد.
محققان ، سه هزار و 347 کارمند 30 تا 64 ساله را مورد بررسی قرار داده و احساس آنان از کیفیت روابطشان در محیط کار مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد احتمال بروز افسردگی در افرادی با شرایط کاری نامناسب 61 درصد بیشتر از سایرین است و احتمال بروز اضطراب در این کارمندان نیز بیشتر از سایر افراد است. همچنین میزان مصرف داروهای ضدافسردگی نیز در کارمندان ادارات با شرایط کاری نامناسب سه برابر بیشتر از دیگران است.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

 هنوز هم این مفهوم بطور گسترده وجود دارد که کار نباید شاد باشد و شادی و نشاط چیزی است که شما تنها پس از کاری سخت به دست می ‌آورید. این وضعیت ، که زمانی نقطه‌ ثقل محیط‌های کاری را تشکیل می ‌داد ، در حال تغییر است. شرکت‌های بسیاری اثبات کرده‌‌اند که تلفیق کار و نشاط ، نه تنها ارتباطات روزمره و فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشد بلکه می‌تواند تأثیری مثبت در رشد ارزش شرکت داشته باشد.

تأثیر طراحی محل کار در عملکرد کارمندان

استراتژی محل کار

در جامعه پیشرفته اقتصادی امروز ، مردم هستند که باعث پیشرفت و نوآوری و سامان دادن شرکت ها شده اند. سازمان ها می دانند که هدف های اولیه آنها برای سود رسانی هر چه بهتر به مردم است. جای تعجب نیست که طراحی محل کار می تواند ابزار نیرومند و پرقدرتی برای بهبود و پیشرفت اجرای کارمندان باشد. این طراحی ها و رسیدگی ها می توانند زمینه ساز خوبی برای بهبود سلامتی کارمندان باشد که همگی در ارتباط با یکدیگرند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

عملکرد یعنی: توانایی + انگیزه + فرصت
عملکرد درحقیقت حاصل همکاری این ۳ مورد است: توانایی بالا ، انگیزه زیاد و فرصت مناسب. توانایی به میزان مهارت و قدرت افراد بستگی دارد ؛ ممکن است در یک فردی بیشتر و در دیگری کمتر به چشم بخورد. انگیزه نیز یعنی فرد چه مقدار امید و علاقه به انجام پروژه خاصی داشته باشد ؛ آیا او برای قدم گذاشتن در راهی جدید به اندازه کافی آماده است…! اگر شرایط در محل انجام کار نامساعد باشد تاثیر منفی بر کارکرد کارمندان دارد. انگیزه افراد به نوعی از طراحی داخلی محل کار برگرفته می شود. از نظر روانشناسی ، حالت و چگونگی محل مورد نظر می تواند نتیجه مثبت و یا منفی داشته باشد. یک ساختمان خوب می تواند فرصتی عادلانه به کارمندان دهد تا بتوانند نهایت استفاده و خلاقیت را در کارشان داشته باشند ؛ البته فرصت هایی که آسیب به سلامت جسم و روح کارمندان وارد نکند.
یک کارمند در صورتیکه به او فرصت داده نشود و یا او را تکذیب کنند و دایماً نادیده بگیرند ، نمی تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

۱۰ مورد مهم در چگونگی طراحی محل کار:

دمای مناسب در دفتر کار
چشم انداز و مناظر خوب
تنوع در زمینه های گوناگون
رنگ
کنترل سر و صدا
عدم ازدحام و شلوغی
عوامل انسانی و ارگونومی
کیفیت هوای داخل ساختمان
انتخاب
تعهدات شغلی

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

۱٫ دمای مناسب:
دمای مناسب ترکیبی از درجه دما، جریان هوا و رطوبت است ؛ که کنترل آن بسیار ضروری است. این عناصر برای راحتی فیزیکی کل بدن مورد نیاز است. دمای اتاق در حدود ۲۱٫۶ درجه سلسیوس توصیه می شود.
۲٫ چشم انداز و مناظر زیبا
اغلب مردم ترجیح می دهند تا در شرایط گوناگون داخل طبیعت باشند ، طبیعتی که از دیدن و بودن در آن هیچ کس خسته نمی شود. کسی که محل کارش رو به فضای باز و طبیعت باشد ، می تواند در طول روز نیز برای استراحت دقایقی را در بیرون از دفترش سپری کند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

۳٫ تنوع در زمینه های گوناگون
مردم همیشه و همه جا و در هر موقعیتی که باشند به تنوع احتیاج دارند. اگر در محیط کار تنوع وجود نداشته باشد ، منجر به کسل شدن کارمندان می شود و باعث شده تا آن ها نتوانند به درستی کارهایشان را انجام بدهند. طراحی های یکسان ، وظایف تکراری ، رنگ های غیر متنوع ، همه باعث خستگی و کسل شدن افراد می شود.
اما دقت کنید که این تنوع ها نباید با نورهای بسیار زیاد و سرو صدای بالا انجام شود ، بهتر است نورهای طبیعی مورد استفاده قرار گیرند. می توانید دکوراسیون را تغییر داده و یا از رنگ های جدید استفاده کنید. هنگامی که طراحی اطراف محیط کار با نشاط نباشد ، کارمندان با چه انگیزه و حالت مثبتی می توانند به کارشان ادامه دهند.

برای مطالعه بیشتر شما: قیمت میز مدیریت شیشه ای

۴٫ رنگ:
تنوع در رنگ ، بر فرهنگ و زندگی روزانه بسیار موثر است. رنگ های قرمز ، آبی و سبز ، رنگ هایی هستند که دقت و تمرکز را بیشتر می کنند.
آبی در عین حال به انسان آرامش می دهد و کمک می کند تا ذهن ، خلاقانه تر عمل کند.
صورتی ، روحیه تحریک پذیرتری برای انجام فعالیت روزانه ایجاد می کند.
قرمز ، شور و نشاط و انرژی را افزایش می دهد و باعث بروز روحیه جاه طلبی در انسان می شود.
زرد ، رنگ هشدار است و دقت افراد را بالا می برد تا راه صحیح تری را انتخاب کنند.
نارنجی ، رنگ افزایش اعتماد به نفس است ؛ پس تا می توانید از این رنگ در محل کارتان استفاده کنید.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

5٫ کنترل سر و صدا

سر و صدای زیاد از مشکلاتی است که خیلی ها در مراکز کاری از آن شکایت دارند. شاید گاهی اوقات بد نباشد برای آرام تر کردن محیط زیست ، مجبور شویم گروه های کاری یکسان را از سایر گروه های دیگر جدا کنیم. به طور مثال اتاق ها را مجزا کنیم. در اداره هایی که تردد افراد متفرقه بیشتر است ، شنیدن سر و صدای زیاد کمی عادی تر است ، اما این موضوع نیز به چگونگی اداره کارمندان و سایر قضایا توسط مدیریت بستگی دارد ، چراکه اگر سر و صدا در محیط کار زیاد باشد ، کارمندان کلافه و پریشان می شوند.

۶٫ شلوغی و ازدحام
هر چه شلوغی بیشتر باشد ، کارمندان بیشتر احساس استرس می کنند و باید محیطی فراهم کنند تا هرچه بیشتر سعی شود در فضایی به دور از استرس کار کنند.
اتاق هایی با سقف های بلند کمک می کند تا فضا بزرگ تر و خلوت تر نشان داده شود. آقایان همیشه کمتر احساس شلوغی می کنند و سر و صدا کمتر اذیتشان می کند و البته کسانی که در ساختمان های با ارتفاع بلند مشغول به کار هستند ، شلوغی را بیشتر احساس می کنند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

با انتخاب صحیح مبلمان ، گیاهان داخل دفتر ، ستون ها و در کل معماری داخلی شرکت می توان حس بهتری نسبت به فضای کاری القا کرد.

۷٫ عوامل انسانی و ارگونومی
به طور قطع محل کار مناسب ، می تواند جایگاهی برای رشد و ترقی کارمندان و درنهایت جامعه باشد. اما این مکان می بایست متناسب با استانداردهای سلامت باشد و به بدن انسان آسیب نرساند.
طبق بررسی های HOK ، ۸۲ درصد از کارمندان به برخی بیماری های فیزیکی دچار هستند ؛ مانند درد در ناحیه گردن ، کمر ، شانه ، مفصل ران ، ساق پا و چشم.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

۸٫ کیفیت و چگونگی هوای داخل شرکت

در مجموع اگر محیط کاری ، هوای تمیز و مطلوبی نداشته باشد ، کارمندان نمی توانند تمرکز کافی را در مورد وظایفشان داشته باشند. سلامت محیط کار ، یعنی سلامت همکاران و در نتیجه بازدهی بالا در مورد کارها.

۹٫ انتخاب

یک محیط کاری مناسب همواره برای تشویق فکری کارمندان در جهت ارایه کارهای بهتر ، به آن ها فرصت انتخاب و نظر دادن را در زمینه های گوناگون می دهد. و همین طور می تواند این فرصت را به کارمندان بدهد تا بتوانند در خارج از محیط کاری با یکدیگر در ارتباط باشند و بتوانند در مورد مسایل مختلف و گوناگون با یکدیگر بحث و مشورت کنند تا یک راه و هدف واحد را با کمک یکدیگر انتخاب کنند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

سلی اگوستین می گوید: اگر ما ندانیم که در محیط کارمان چه می گذرد، این موضوع باعث می شود تا ما دچار استرس شویم ، شجاعتمان را از دست بدهیم و در نهایت دیگر امیدی درانجام کارهایمان نداشته باشیم.

۱۰٫ تعهدات شغلی
همیشه یک رابطه مستقیمی بین تعهدات شغلی و رضایت شغلی وجود دارد. این اصل مهم همیشه نوعی بهره وری و نوآوری را به همراه دارد. داشتن و قبول این تعهدات ، همواره مفیدتر و کارآمدتر از قبول نداشتن آن است ؛ و همین طور این افراد می کوشند تا ارتباط منسجم تری را با مشتریان فراهم کنند. جالب است که این افراد خیلی تمایل دارند تا همیشه قطب اصلی شرکت باشند و ایده های نو و اثرگذار همیشه ازآن ایشان باشد.
بسیار مهم است که یک شرکت و یا سازمان کاری کند تا کارمندانش همیشه متعهد به وظایفشان باشند و بتوانند با تعامل بیشتر در جهت بهتر شدن روال کاری شرکت قدم بردارند.

مبلمان اداری زیبا و تاثیرمبلمان اداری راحت برروحیه پرسنل

 

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>

لطفا با کارشناسان بخش فروش شرکت مبلمان اداری آدینا  با شماره 44620086 در تماس باشید .