5شاخص فیزیكی بررسی محیط كار مناسب

در این نوشته سعی داریم تا در مورد عوامل تاثیر گذار در محیط کار و دکوراسیون اداری با شما صحبت کنیم در ادامه با مبلمان اداری آدینا همراه باشید. از عوامل فیزیكی كه در محیط های كاری اداری وجود دارد میتوان به روشنائی ، صدا ، حرارت ، رطوبت ، میز كار ومبلمان های اداری(Office furniture)می باشد كه در زیر به بررسی بعضی از این عوامل می پردازیم:

دکوراسیون اداری

1-روشنائی و نور: 

بدون شك مهمترین حس ما بینائی است و با توجه به عملكرد چشم لازمه بینائی ، نور است و به همین دلیل محاسبه و تعیین روشنائی در محیط كار از اهمیت زیادی برخوردار است. برای تامین روشنائی صحیح ابتدا باید مقدار روشنائی لازم برای محیط كار با كمك محاسبات مهندسی كه توسط متخصصین محاسبه شده و فردی كه در محیط به كار اشتغال دارد ، باید استاندارد روشنائی ونحوه استفاده صحیح از روشنائی مصنوعی و طبیعی را رعایت كند. خصوصیات یك سیستم روشنائی رضایت بخش شامل مورد زیر است :

 

  1. نور از نظر توزیع فركانس مطلوب باشد .
  2. درخشندگی سطوح محیط كار به نحوی باشد كه سبب چشم زدگی نشود .
  3. میزان نور كافی باشد .
  4. سایه مزاحم وجود نداشته باشد .

دکوراسیون اداری

2-میز اداری و صندلی اداری

سطح میز اداری بایستی به شما اجازه دهد تا وسائل مورد نیاز كاریتان در جلویتان قرار گیرد ودر محیط های كاری كه از كامپیوتر استفاده می شود بایستی سطح میز به گونه ای باشد تا مانیتور به طور مستقیم در جلوی شما قرار گیرد به طوری كه فاصله بین شما ومانیتور كمتر از20 اینچ یا 50 سانتی متر نباشد.

لطفا برای دیدن محصولات مبلمان اداری آدینا بر روی عبارات زیر کلیک نمایید

1-میز اداری(Office desk)

2-میز کنفرانس(conference table)

3-پارتیشن اداری دو جداره(Double wall office partition)

بخشهایی مانند كیس را نبایستی بر روی میزاداری قرار داد فضای محدود میز كار ممكن است باعث شود كه كاربرد اجزاء كامپیوتر در وضعیت مناسبی نباشد لبه های میز بایستی با مواد نرم پوشیده شود و همچنین مدور باشد از یك استراحتگاه مچ بر روی میز بایستی استفاده نمود.

از لحاظ ارگونومیكی صندلی اداری یكی از فاكتور های مهم برای كار با كامپیوتر میباشد صندلی اداری خوب می تواند حمایت لازم وكافی را برای قسمتهای پشت ، ساقها ، باسنها و حتی دستها فراهم كند و همچنین می تواند پوزیشن های غلط ، استرسهای تماسی و فشارهای وارده را كاهش دهد.

  1. تكیه گاه
  2. نشیمنگاه
  3. استراحتگاه دست
  4. پایه صندلدکوراسیون اداری

 از فاكتور های مهم برای یك صندلی اداری بهره ور و ایمن می باشد.

مشخصه یك صندلی خوب و راحت به شرح زیر می باشد :

باید دارای یك پشتی (تكیه گاه) خوب به منظور فراهم آوردن یك موقعیت مناسب برای نشستن به طوری كه بایستی در قسمت عضلات پشت و گردن حداقل فشار را نسبت به كفه صندلی داشته باشیم كه تقریبا با زاویه 5 درجه قدرت جابجائی نسبت به وزن خود را داشته و در نتیجه با تكیه بر پشتی احساس راحتی كامل به فرد دست می دهد.

دکوراسیون اداری

زاویه كفه صندلی اداری با پشتی تقریبا 105 درجه باشد و ارتفاع آن برای نوع متوسط حدود 5/64 سانتی متر باشد. تكیه گاه نامناسب باعث حمایتهای ضعیف پشت و قرار گیری در پوزیشن های نامناسب می شود. نامناسب بودن تكیه گاه می تواند به دلیل اندازه ناكافی آن ، جنس آن و نحوه استفاده از آن باشد.

نشیمنگاه آن به گونه ای باشد كه در مدت طولانی راحت باشد ، از نظر روانی رضایت بخش باشد ، برای انجام وظیفه یا فعالیتی كه باید صورت پذیرد حالت مناسبی داشته باشد. نشیمنگاه زمانی اهمیت آن بیشتر می شود كه استفاده كنند های آن متعدد باشد مثلا استفاده كننده كوتاه تر نمی تواند به راحتی به تكیه گاه تكیه بدهد و استفاده كننده بلندتر نیز قسمت پشت زانوهایش توسط نشیمنگاه حمایت نمیشود.

دکوراسیون اداری

 وضعیت های غلط ایجاد شده در این حالت می تواند باعث:

  1.  خستگی
  2.  چرخش محدود
  3.  كرخ شدگی
  4.   ایجاد مشكل در حفظ حالت طبیعی ستون فقرات باشد 

ارتفاع صندلی كه بهترین وضعیت ارتفاع كفه صندلی جهت نشستن افرادی كه دارای رشد كامل هستند حدود 43 سانتی متر است.

 البته بهتر است صندلی قابل تنظیم در ارتفاع باشد تا به راحتی بتوان ارتفاع مورد نظر برای افراد را بدست آورد همچنین صندلی بایستی دارای 5 پایه قوی و قرقره های خوب باشد تا به راحتی بتوان برروی زمین یا فرش حركت كند اكثر صندلی ها برای وزنهای 125 كیلو (275 پوند) طراحی می شوند.

دکوراسیون اداری

حتما بخوانید: طرح و استایل  میز مدیریت سفارشی

تكیه گاه ساعد (استراحتگاه دست) كه این تكیه گاه حمایت خوبی برای بدن ایجاد كرده وبه نشست و برخاست شخص كمك می كند طول آن نبایستی بیش از 35 سانتی متر جلوی پشتی صندلی ادامه داشته باشد و باید ارتفاع آن بین 20-25 سانتی متر باشد.

همچنین عرض آن بایستی در حدود 10 سانتی متر بوده و شكافی به اندازه 10 سانتی متر بین تكیه گاه ساعد و پشتی وجود داشته باشد. استراحتگاه دست باید نرم و روكش دار باشد و همچنین به استفاده كننده اجازه بدهد تا به راحتی دستهای خود را برروی آن قرار دهد بدون اینكه فشار اضافی به آن وارد شود.

دکوراسیون اداری

3-سروصدا:

سروصدای محیط كار را مهاجم بسیار موذی وخطرناك به حساب آورده اند زیرا هر روز تعداد زیادی از سلولهای شنوائی را ازبین می برد صدای بلند هم بر سلامتی افراد اثر می گذارد اما تاثیر همه صداهای بلند یكسان نیست هر گاه كارگر یا كارمندی احساس كند كه افت شنوائی پیدا كرده است دیگر بسیار دیر شده است زیرا سنگینی گوش یا ناشنوائی حاصل از سروصدا غیر قابل جبران است.

خسارت ناشی از سروصدا تنها به گوش محدود نمی شود بلكه كل بدن را در برمیگیرد در محیط كار آلودگی صوتی می تواند امنیت كارگران وكارمندان را به طور جدی به خطر اندازد در این نوع محیط ها است كه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به وجود می آید.

دکوراسیون اداری

میزان تاثیر صدا در محیط كار با ماهیت كار رابطه دارد و به طور كلی تاثیر صدا بر كارهای دشوار و پیچیده به مراتب بیش از تاثیر آن بر كارهای ساده است و همچنین صدا در انجام كارهائی كه جنبه شناختی دارند بیش از وظایف فیزیكی ایجاد مزاحمت می كند.

بیشتر بخوانید: دکوراسیون اداری و بررسی تاثیر روانی رنگ و رنگ کاري برآن

 4-درجه حرارت محیط:

حرارتی كه فرد در محیط احساس می كند حرارت مؤثر نامیده می شود كه با حرارت هوا تفاوت دارد.

حرارت مؤثر به عوامل زیادی از قبیل حرارت هوا ، رطوبت ، جریان هوا ، موقعیت طبیعی ، فصل ، ساعات روز ، تشعشعات حرارتی اشیاء پیرامون ، رنگ محیط و تفاوتهای فردی بستگی دارد. در حالیكه حرارت هوا صرفا دمای هوا را در فضای آزاد وخارج از تاثیر عوامل یاد شده بیان می كند.

دکوراسیون اداری

انسان موجودی خون گرم است و درجه حرارت بدن ثابتی دارد. بنابراین انحراف از سطح بهینه (37 درجه سانتیگراد) باعث احساس سرما یا گرما می شود. یكی از راههای برقراری تعادل حرارتی ، خاصیت خود تنظیمی بدن است ولی اگر تفوت و انحراف از سطح بهینه از حد معینی فراتر رود ، تعادل حرارتی بدن باید از طریق تظیم رفتار حرارتی تامین گردد.

5-موسیقی گوش نواز:

یكی از روشهایی كه به ویژه در سالهای اخیر در غرب متداول شده است ، پخش موسیقی برای افزایش عملكرد شغلی و روحیه كاركنان در هنگام كار است. دلیل توجیهی این روش آن است كه موسیقی باعث می شود دوره های ملامت وخستگی كاهش پیدا كند و كاركنان هوشیار باقی بمانند.

تحقیقات نشان می دهد كه كاركنان از شنیدن موسیقی در محل كار خود لذت می برند و معتقدند با شنیدن موسیقی در هنگام كار ، برمیزان تولید آنان افزوده می شود.

دکوراسیون اداری

 

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما >>

لطفا با کارشناسان بخش فروش شرکت مبلمان اداری آدینا با شماره 44620086 در تماس باشید.