چه میزاداری برای چه جایی ، چگونه مبلمان اداری را بچینیم ؟

 در این نوشته سعی شده تا جزئیات و نکات مفیدی در مورد چیدمان مبلمان اداری (Office furniture) که شاخه ای از دکوراسیون اداری(Office decoration)میباشد ، در یک اداره و تاثیر آن بر روی روحیه پرسنل بررسی شود. همچنین راهکارهایی برای چیدمان مناسب مبلمان اداری در اتاق مدیر عامل ، اتاق کنفرانس و اتاق کارکنان ارائه شده است با بکارگیری نکات ظریف و اصول چیدمان ارائه شده در این مقاله میتوانید دکوراسیون اداری خود را بهبود بخشید. در ادامه با آدینا همراه باشید. بیشترین فضای اتاق در محیطهای اداری به میزهای اداری تخصیص می یابد در این مقاله سعی شده با توجه به نوع اتاقها در ادارات میزهای اداری  مرتبط پیشنهاد داده شود.

چیدمان مبلمان اداری

1-چیدمان مبلمان اداری در اتاق مديريت:

رسمي ترين مبلمان فضاي اداري به اين بخش اختصاص مي يابد. اين فضا مي بايست براي القاي حس رياست و مديريت نسبت به فضاهاي موجود شکيل تر و محلي مناسب براي پذيرايي از ميهمانان مدير باشد. ميز مديريت (Management table) از لحاظ ابعاد بزرگتر از ميزهاي ديگر موجود در فضاهاي اداري است تا بيان کننده بالاتر بودن سمت مدير نسبت به ديگر پرسنل باشد. از نکات قابل توجه ، تعبيه وسايلي است که اسباب راحتي مدير را فراهم مي کند. وسائلي چون بوفه کوچک شخصي ، کتابخانه شخصی و غيره که اين عوامل در فضا ضرورتي ندارند و بسته به وسعت فضا و تمايلات شخصي استفاده کننده آن مي باشد.

چیدمان مبلمان اداری

بیشتر بخوانید: انواع مبل اداری در سبک مدرن و کلاسیک

2-چیدمان مبلمان اداری در اتاق کنفرانس:

اين فضا به لحاظ کاربردي شرايط خاصي دارد که رعايت نکات خاصي را نيز مي طلبد ؛ نکاتي چون آکوستيک بودن فضا ، تنظيم نور محيط ، در صورت وجود ويدئو پروجکشن يا اسلايد و غيره. يکي از الزامي ترين مبلمان اين فضا ميز کنفرانس است که با توجه به تعداد نفراتي که براي استفاده از آن پيش بيني مي کنيم و اندازه فضا ، شکل هاي مختلفي دارند. در مواقعي که تمايل رعايت سمت ها و برتري در تقدم و تاخر محل نشستن وجود نداشته باشد ، از ميز گرد استفاده مي کنيم. براي آکوستيک کردن فضا از مصالح خاصي استفاده مي شود ، چنانچه يک فضاي مجزا براي اتاق کنفرانس وجود داشته باشد از ديوارپوش ها و سقف هاي کاذب آکوستيک استفاده مي شود. چنانچه فضاي مجزايي وجود نداشته باشد مي توان پارتيشن هاي عايق صدا را به کار برد. استفاده از رويه کوب هاي چرمي و چوبي به اين مسئله کمک فراوان مي کند. میز کنفرانس باید بگونه ایی باشد که بحث پذیرایی از مهمانان نیز بسادگی انجام پذیرد.

چیدمان مبلمان اداری

3-چیدمان مبلمان اداری در اتاق پرسنل:

اين فضا ممکن است پذيراي کارمندان متعددي باشد که در عين حال که فعاليت متضاد دارند در کنار هم کار مي کنند. براي جلوگيري از بروز مزاحمت و اخلال در کار بايد براي هر يک فضايي نيمه خصوصي ايجاد کرد. از آنجا که تفکيک يک اتاق بزرگ به قسمت هاي کوچک تر تاحدي منطقي نيست نمي توان فضاهاي کاملاً مجزا ايجاد کرد. در نتيجه توصيه مي شود از پارتيشن هايي با ارتفاع کم استفاده شود. معمولاً مبلمان اداري مختص به اين فضا چيدمان خاصي دارند که در زير به چند نمونه از اين چيدمان اشاره مي شود.

چیدمان مبلمان اداری

بیشتر بخوانید: نکاتی برای خرید میز پذیرش

4-تأثيرات روحي رواني چیدمان مبلمان اداری :

نکات قابل توجه در طراحي و انتخاب مبلمان اداري اين است که هنگام ورود به چنين فضايي اداري بودن آن به خوبي القاء شود. براي چنين حسي هرگز نبايد از رنگ هاي لطيف و بسيار روشن استفاده کرد ؛ رنگ هايي مثل صورتي ، نارنجي روشن ، آبي آسماني ، سبز مغز پسته اي و رنگهاي مشابه. رنگ مناسب چنين فضايي مي تواند از گروه رنگ هاي خنثي باشد. استفاده از فلز بهترين گزينه براي اين فضا مي باشد. رنگ مناسب براي مبلمان مديريت مشکي و قهوه اي است که معمولاً با ترکيب رنگ قرمز يا رنگهاي گرم جلوه بيشتري پيدا مي کند. استفاده از متريال هايي با مقاوت بالا الزامي است ، چرا که اين فضا ها به دليل تردد زياد مستهلک شده ؛ به همين دليل پارچه مبلمان اداري معمولاً مخمل ضخيم يا چرم انتخاب مي شود. البته دليل ديگر استفاده از چرم امکان نظافت آسان آن مي باشد. در موارد زيادي نيز از مشتقات پلاستيکي براي پشتي و کفي صندلي ها استفاده مي شود.

چیدمان مبلمان اداری

5-تناسبات با فضاي مورد استفاده با چیدمان مبلمان اداری :

اينکه مبلمان اداري چگونه انتخاب يا طراحي شود با فضاي مورد استفاده آن ارتباط مستقيم دارد ، رعايت استاندارد هاي مبلمان هر بخش در قسمت کاربري به طور کامل توضيح داده شده است ، اما مبلمان اداري مي تواند شکل ترکيبي هم داشته باشد و چگونگي استفاده از آن به فضاي به کار رفته در آن ، وابسته است.به طور مثال در جايي که محدوديت فضا وجود دارد مي توان از قفسه ، کتابخانه و يا فايل به عنوان پارتيشن استفاده کرد و در واقع مبلماني طراحي کرد که کاربرد چند منظوره داشته باشد. نوع چيدمان مسئله ديگري است که به شرايط فضا بستگي دارد. به عنوان مثال در فضاي انتظاري که تعداد ارباب رجوع زياد پيش بيني مي شود و احتياج به مبلمان متعددي است مي توان از مبلمان دوطرفه استفاده کرد ، چرا که پشت به هم نشستن مراجعين در چنين فضايي به دور از اشکال است. در مورد چگونگی قرارگیری مبلمان اداری و میز منشی و پرسنل یک فضای اداری باید به این نکته توجه نمود چرا که همیشه ارباب رجوع به پشت میز دسترسی نداشته باشد و همچنین برای در معرض قرار نگرفتن مانیتور و یا اطلاعات خصوصی آنها این امر حائز اهمیت می باشد.

چیدمان مبلمان اداری


محل قرار گیری میز منشی باید جایی باشد که از نظر دسترسی به درب ورودی اتاق مدیریت و دیگر فضاها مسلط باشد.

چیدمان مبلمان اداری باید به گونه ای باشد که مراجعه کننده به قسمت های خصوصی فضا مشرف نباشد

تعبیه توالت خصوصی و حتی الامکان درب ورودی مجزا برای مدیریت پیشنهاد می گردد.

در انتخاب مبلمان برای فضاهای اداری به این نکته باید توجه کرد که به خاطر رسمی بودن فضا راحتی مبلمان اهمیت زیادی ندارد و ایجاد حس رسمی و اداری بودن تنها توسط مبلمان های خاص اداری امکان پذیر است.

چیدمان مبلمان اداری

6-نحوه چیدمان مبلمان اداری ، نکات کلی :

محل کار ، به نوعی خانه دوم محسوب می‌شود. درست است که همه ما در محل کار ، با شدت زیادی مشغول به فعالیت هستیم و گرفتاری‌های زیادی داریم ، اما نکته بسیار مهم داشتن فضایی راحت و آرامش‌بخش است تا بتوانیم به بهترین نحو به امورات رسیدگی نماییم.


نکاتی کلی در چیدمان مبلمان اداری وجود دارد که در ابتدا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
۱- در صورتیکه که کار شما به نوعی است که با ارباب رجوع سر و کار دارید ، نحوه چیدمان میز و صندلی شما نباید به نحوی باشد که ارباب رجوع به پشت آن دسترسی داشته باشد ، یا بتواند صفحه مانیتور شما را ببیند.
۲- میز منشی شرکت یا منشی مدیرعامل باید به نحوی قرار گیرد که تسلط و دید کافی به درب ورودی یا درب اتاق مدیر داشته باشد.
۳- لازم است فضایی برای نشستن و انتظار ارباب رجوع در نظر گرفته شود. بهتر است این فضا، جدا از محل خصوصی کار کارمندان قرار گیرد.

۴- مبلمان اداری خریداری شده می بایست استاندارد و برای کار طولانی مدت راحت باشد. استفاده از مبلمان غیر استاندارد خطرات جدی ایجاد مشکلات فیزیکی برای کارمندان را در بر دارد. در حقیقت خرید مبلمان اداری ارگونومیک ، صرفا بیشتر هزینه کردن محسوب نمی‌شود ، بلکه در حقیقت پیشگیری از بوجود آمدن مشکلات فیزیکی مانند کمردرد و گردن‌درد برای کارمندان است. این امر بازدهی و راندمان کاری کارمندان را نیز بالا می‌برد.

۵- خریداری کردن مبلمان اداری کاملا یکسان، فضا را بسیار خشک و خسته‌کننده خواهد نمود. می‌توان محصولاتی با طراحی یکسان یا شبیه به هم ، اما در رنگهای متنوع خریداری کرد تا با ایجاد فضای رنگی‌تر ، از یکنواختی فضا بکاهید.
۶- بهتر است یک قفسه واحد برای قرارگیری پرونده‌های مرتبط اختصاص داده شود تا هم در فضای مصرفی صرفه‌جویی شود، هم دسترسی راحت‌تری داشته باشید.

چیدمان مبلمان اداری


فارغ از نکات کلی گفته شده ، بهتر است دنبال راه‌های خلاقانه‌ای برای چیدمان میز و فضای کوچکی باشیم که بیشتر روز را در آن سپری می‌کنیم. خودتان را جای ارباب رجوعی که برای بار اول است دفتر کار شما را می بیند قرار دهید ؛ چه می‌بینید؟ آیا دفتر شما در عین رسمی و اداری بودن ، حالت دوستانه و زیبایی دارد؟ بسیاری از ما، شرایط تغییر و جابجایی میز و صندلی را در محل کار نداریم. اما می توانیم با تغییرات ساده و اندک ، این فضای کوچک را به محل دلپسند و خوبی ، برای گذران ساعات روز تبدیل کنیم.

برای مطالعه بیشتر: میز منشی لوکس

7-نحوه چیدمان مبلمان اداری ، نکات کاربردی :

۱- به جای استفاده از برگه‌های سفید ، یادداشت های خود را با کاغذها و استیکرهای رنگی روی دیوار یا لبه مانیتور بچسبانید.
۲- گلدان‌های کوچک یکی از بهترین راه‌ها برای عوض کردن حال و هوای محل کار هستند. اگر جزو آنهایی هستید که زیاد حوصله نگهداری از گلدان ندارید ، می‌توانید از گیاهانی که نیاز به آب دادن هر روزه یا نگهداری مرتب و پیچیده ندارند استفاده کنید ؛ مثلا گلدان‌های کوچک و رنگ و وارنگ کاکتوس می توانند انتخاب خوبی باشند.
۳- پرونده‌ها و فایل‌هایتان را با استفاده از نگهدارنده‌های کتاب فانتزی در قفسه نگه دارید. همچنین می توانید از وسایل تزئینی کوچک بر روی قفسه‌ها استفاده کنید.
۴- لیوان چای یا ماگ مخصوص به خودتان را داشته باشید. ماگ‌های متنوع و جذاب زیادی در بازار هستند که بسته به روحیاتتان می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
۵- وجود مقادیر بسیار زیادی کاغذ در مراودات و عدم فایل بندی آن ها باعث شلوغی و آشفتگی فضا می‌شود. گذاشتن زمان مناسب برای مرتب کردن و دسته بندی کاغذها و قرار دادن آن‌ها در پرونده‌های مناسب ، یا دور ریختن کاغذ‌های اضافی، اطراف شما را از آشفتگی نجات خواهد داد.

چیدمان مبلمان اداری

<<آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما>>

لطفا با کارشناسان بخش فروش شرکت مبلمان اداری آدینا با شماره 44620086 در تماس باشید .